Saturday 1 September 2012

Sungai Petani Half Marathon 2012

Tarikh: 1 September 2012
Masa: 7.00 pagi
Tempat: Dataran Zero Km (Jam Besar) Sungai Petani
Jarak: 21km (20.85 GPS)

Ini merupakan HM kedua untuk aku. Tiada sasaran masa spesifik, malahan aku masuk larian ini untuk mencari lebih banyak pengalaman berlari HM.

Ramai juga pelari pada pagi ini.
Kategori HM dilepaskan sekitar jam 7.00 pagi. Laluan larian membawa ke kawasan kampung di Sg Petani. Best sebab berlari tepi sawah.

Aku memulakan larian dengan tempo sendiri. 2 km pertama berjaya buat bawah 6.00min/km. Lepas tu, km3 hingga 10km, maintain bawah 7.00min/km.
Cuaca makin panas. Lepas water station ke-2, tiada air, dan ramailah pelari 21km kekeringan. Aku dan beberapa runner yang ada, mencari kedai runcit. Mujur ada kedai runcit buka dan berjaya dapatkan 100+.

Rasanya aku banyak rugi masa bila terlalu lama brisk walking, kerana mencari air. Haahah. Sampaikan tempo jd 8.00min/km.

Lepas dapat air, berlari dan berlari untuk kira-kira 6km. Sampai di WS ke 3, juga tiada air. Tapi mmg dh bersedia dengan air di tangan. Seterusnya hinggalah 2km nak tamat baru ada air isotonik dihidangkan.

Aku berjaya tamatkan larian dalam masa 2j 21m 21s (catatan endomondo). Seperti biasa, saat mendapat medal penamat adalah saat yang indah selepas penat berlari.
Keseluruhannya, aku mula membiasakan diri dengan jarak 21km ini, dan meminimakan cramp serta yang penting dapat enjoy sepanjang larian.

Ups:

Laluan menarik. Penganjur berusaha memberikan air secara mobile menggunakan motorsikal, lantaran WS dah abis.

Downs:

Air tak cukup. Tempat perlepasan gelap, tak sedar tup tup bunyi dilepaskan.
Kawalan penamat yang agak berserabut selepas garisan penama. Kalau elok buat lorong khas ikut kategori.

Mungkin lepas ini penganjur akan buat post mortem, maklumlah ini kali pertama SP Half ni. Harapnya tahun depan lebih kemas dan tersusun.

Moga berjumpa di larian akan datang.
Suasana selepas larian
laluan larian di tepi sawah padi. saya suka.
bersama medal penamat
dataran zero km. - jam besar
2nd HM
Keadaan di garisan permulaan

No comments:

Post a Comment

Larian Antarabangsa Jambatan Sultan Mahmud 2019

Larian Antarabangsa Jambatan Sultan Mahmud (LAJSM) 14 September 2019 Dataran Batu Burok Kuala Terengganu 12 am 1️⃣  Seperti biasa, LAJSM ...