Saturday 29 September 2012

Larian Jambatan Sultan Mahmud 2012

Tarikh: 29/9/2012
Masa: 7.00 pagi
Tempat: Dataran Bangau, Pantai Batu Burok, Terengganu

Aku semangat nak berlari di larian ni sebab dia buat di Terengganu dan ia kembali setelah bertahun-tahun tak dianjurkan. Ikut memori aku, aku pernah ikuti larian ni masa darjah 5/6 dahulu. Wow, selepas 20tahun, aku kembali.

Urusan ambil bib number dan t-shirt serta goodies bag berjalan lancar di Dataran Bangau pada hari Jumaat tu. Memang agak sempoi kawasan ambil tu, banners dan khemah2 tersedia.
Wah aku dapat no.bib 43, antar yang terawal. Bila tgk senarai nama runners yang ditampal di luar khemah tu, ada dalam 5,000 nama kot utk semua kategori. Giler gigih, print semua nama. Dan utk kategori 21km aku rasa tak ramai mana pun, dalam beberapa ratus je kot.

Sabtu, pagi tu larian terbesar di Terengganu dilepaskan oleh MB.
Nah, semua kategori dilepaskan serentak, 7km, 10km, 21km, lelaki dan wanita. Memang agak crowded, dan rasanya lepas hampir 45s  kot, baru aku dapat cecah timing mat.

Laluan larian pada peringkat awal adalah sama utk semua kategori, dari pantai batu buruk, menuju ke pusat bandar KT, kemudian menghala ke jalan berbukit dkt simpang taman panorama tu, di awal jambatan, kategori2 berpecah. Pelari 21km terus berlari di sepanjang jambatan, susur keluar di Pulau Duyong, berlari di kawasan kampung kat situ, masuk semula ke jalan besar, menuju ke bulatan Batu Enam, patah balik, u-turn, terus ke jambatan, dan lari sepanjang jambatan, ke simpang bukit besar dan terus menuju ke pantai batu buruk.

Seperti biasa, aku berlari dengan pace sendiri. Cuma masa atas jambatan terasa beberapa kali agak saiko, seolah-olah berlari sendiri dengan pelari di depan agak jauh, begitu juga di belakang, kerana peserta 21km tak ramai.
Aku menamatkan larian dgn catatan biasa-biasa, 2j 19m (2:18:56 - Catatan masa chip) Dan pelari-pelari kenyan mendominasi Mens Open dan Womens Open. Daripada 79 orang kategori Mens Open, rasanya dalam 30 orang adalah orang Kenyans - Ethipia. Ku akui, tak ramai org Malaysia yang masuk kategori Mens Open. Lagi satu, rasanya ramai yang masuk Closed 10km untuk rakyat Terengganu. Memang ramai hari tu.

Sepanjang larian, water station ok, sponge station ok, air mencukupi.
Cuma di kawasan penamat amatlah tidak sesuai dengan ruang kecil utk penamat, dengan budak-budak sekolah berkumpul betul-betul lepas garisan penamat. agak crowded. Oh ya, masa lepas tamat, aku ke water station, sekali semua air dh habis. Terpaksalah minum bekas2 air yang ada, lantaran dahaga yang amat. Tak taulah mcm mana nasib pelari selepas aku kan.
Ringkasnya, penganjuran larian memuaskan dan perlu dipertingkatkan. Aku bersedia untuk kembali berlari di Terengganu lagi.

Pros:
- larian terbesar Terengganu kembali dianjurkan
- air, sponge semasa larian mencukupi
- trafik ok
- penduduk terengganu yang supportif, memberi semangat, semasa di kawasan kampung, mahupun atas jambatan
Cons
- yuran mahal, setakat ini, race ni paling mahal aku bayar untuk jarak 21km, MYR105.
- kawalan kawasan penamat yang agak tidak kemas, sempit dan crowded
- bekalan air selepas larian tidak mencukupi
- pelepasan yang tidak staged

perhatikan gerbang redbull tu. situlah tempat penamat. dan lihatlah betapa ramainya budak2 sekolah bersantai depan kawasan penamat tu.

pertama kali dapat bib number bawah 100

ni je kot kawasan berbukit dalam keseluruhan race ni

kelihatan pelari-pelari kenya di situ

No comments:

Post a Comment

Larian Antarabangsa Jambatan Sultan Mahmud 2019

Larian Antarabangsa Jambatan Sultan Mahmud (LAJSM) 14 September 2019 Dataran Batu Burok Kuala Terengganu 12 am 1️⃣  Seperti biasa, LAJSM ...