Saturday 29 September 2012

PJ Half Marathon 2012

Tarikh: 30/09/2012
Masa: 5.30 pagi
Tempat: Stadium MBPJ Kelana Jaya


Sebelum masuk larian ni ada gak aku baca review blog-blog runners yang masuk larian ni tahun lepas. Kebanyakannya menyatakan penganjuran PjHalf ini tahun lepas tidak memuaskan.
Dengan barisan sponsor yang agak besar seperti YES, GSC dan sebagainya, PJHalf 2012 diharapkan penganjuran yang baik.

Terus kepada larian semalam, bermula jam 5:30 pagi, agak kelam-kabut, tiba-tiba bunyi das horn pelepasan, PA sistem macam tak kuat je. Masa dah berlari sekitar 200meter, aku tengok terdapat beberapa runners yang baru sampai dan terkocoh-kocoh berlari ke timing mat untuk berlepas.
Aku berlari seperti biasa, taknak push sangat kerana kaki terasa sengal semacam balik dari larian jambatan sultan mahmud. Sekitar km3, kena berlari dalam lorong motorsikal. Bayangkan beribu runners, masuk ramai-ramai dalam lorong yang sempit tu, lepas tu ada part kena masuk terowong kecil yang gelap. Agak kurang menarik dan macam terseksa rasanya.

Larian diteruskan hingga ke Jambatan Kabel dekat tepi kilang tu, buat u-turn kat situ dan masuk semula ke lorong motorsikal. Giler saiko. Berlari dalam hampir 2km, barulah masuk ke flyover yang selesa dan lapang sedikit.
Di WS2, air kena tuang sendiri kerana volunteers macam tak cukup je. Maka, pakat-pakat lah runners tuang sendiri.

Larian diteruskan hingga ke lapangan terbang subang, memang rasanya berzaman nak sampai ke u-turn kt sini, lurus je laluan, bosan. Lepas u-turn, terus berlari hingga ke simpang masuk semula ke stadium kelana jaya. Sekitar km17, aku rasa kaki aku semacam, cramp sikit dan terpaksa aku jalan slow slow, lari sikit terasa menyucuk, ni kali pertama aku terasa macam ni sepanjang beberapa larian sebelum ni. Untuk elakkan injured lagi teruk, aku berjalan hampir 1.5km, sekitar km19 baru aku boleh berlari perlahan-lahan hinggalah masuk stadium, lari sepusingan dan tamat.
Masa kali ini 2j31m. Tak taulah masa chip berapa. Rasanya lebih kurang kot.

Lepas tamat, tercari-cari juga air, sekali air semua kt ruang luar stadium. oh tidak. Lepas bergambar2 dengan teman selarian, hossen dan syahir, terus kami mencari air kt luar stadium.
kat luar tu adalah air milo, 100+, roti, pop corn, cereal dan sebagainya.

Pros
- makanan lepas larian banyak, air pun sama
- air sepanjang larian sentiasa ada walaupun kena tuang sendiri
- sponge station
- kawalan trafik yang baik
- gerai-gerai penaja yang banyak ala-ala karnival gitu

Cons
- kena berlari di lorong motorsikal
- km marker yang tak tepat
- PA sistem kurang jelas

Sebelum - Selepas

antara gambar yang sempat aku snap

No comments:

Post a Comment

Larian Antarabangsa Jambatan Sultan Mahmud 2019

Larian Antarabangsa Jambatan Sultan Mahmud (LAJSM) 14 September 2019 Dataran Batu Burok Kuala Terengganu 12 am 1️⃣  Seperti biasa, LAJSM ...