Saturday 11 June 2016

Larian Jerai Bersama Bomba

28 Mei 2016
8.00 am
Gunung Jerai, Gurun, Kedah 

1. Ini adalah acara tahunan anjuran Jabatan Bomba dan Penyelamat Negeri Kedah sompena sambutan Hari Bomba Sedunia. 

2. Selain daripada larian, aktiviti di tapak kaki Gunung Jerai diserikan dengan pameran kebombaan , gerai penaja, aktiviti mewarna untuk kanak-kanak, pertandingan pakai sut bomba, dan padam api. 

3. Hampir 500 peserta menyertai larian. Selepas sesi taklimat dan pemanasan badan, peserta dilepaskan selepas jam 8 pagi. 

4. Laluan adalah di atas Jalan raya menuju ke puncak Jerai. Jarak adalah sekitar 9.3km, memandangkan edisi kali ini adalah tamat di dalam Hutan Lipur Sungai Teroi, kira-kira 2km dari Regency Gunung Jerai. 

5. Dengan pendakian hampir 800 meter, laluan disediakan 4 water station, langkap dengan air dan 100plus. Peserta diberikan 2 gelang getah sebagai tanda. 

6. Laluan adalah menarik, panorama di Gunung Jerai (boleh on lagu tema Cinta Pantai Merdeka, eh, heheeh). Selain berlari, berjalan, seperti biasa saya bergambar di laluan. 

7. Selepas mendaki, peserta menuruni bukit curam ke garisan penamat di hadapan Kolam di Hutan Lipur Sungai Teroi. Cantik kawasan ini, cuaca Pagi pun nyaman. 

8. 150 orang peserta awal mendapat medal, dan 200 awal berpeluang untuk lucky draw sesi pertama. 

9. Saya sampai di kedudukan 114. Yeay. Seterusnya, bergambar, beri sokongan pada rakan-rakan dan mandi kolam, berenang segar kan badan. 

10. Selepas tamat sesi di garisan penamat, peserta dibawa turun dengan menaiki shuttle yg disediakan, memang agak lama menunggu, tetapi factor logistic dan geography laluan Gunung Jerai, maka, bertabahlah. 

11. Tiba di kawasan pelepasan, peserta diberikan snack pack dan sesi cabutan bertuah dan penyampaian hadiah diadakan. 

12. Keseluruhannya, suatu acara yang baik di anjurkan oleh JBPM Kedah. Beberapa penambahbaikan boleh di ambil untuk edisi akan datang, seperti waktu pelepasan, signage amaran ke FL, shuttle dan sebagai nya. Tahniah kepada penganjur. Tahniah juga kepada semua. Sekalung penghargaan dan terima kasih kepada rakan - rakan pelari Alor Setar yg banyak bantu saya di cabaran ini. 

13. Tercapai impian saya untuk pertama kali sampai ke Gunung Jerai (walaupun tidak sampai ke puncak kali ini, there is always next time). Cabaran diteruskan dengan bermarathon di Kangar pula pada tengah malam nanti. Jumpa lagi di lain masa. 

XOXO

No comments:

Post a Comment

Larian Antarabangsa Jambatan Sultan Mahmud 2019

Larian Antarabangsa Jambatan Sultan Mahmud (LAJSM) 14 September 2019 Dataran Batu Burok Kuala Terengganu 12 am 1️⃣  Seperti biasa, LAJSM ...