Saturday 14 May 2016

Muar International Twin Bridge Half Marathon 2016

Muar International Twin Bridge Half Marathon 2016
Dataran Tanjung Emas
Muar 
14 Mei 2016
6:00 pagi

1. Sebelum dilepaskan, pelari diberikan taklimat oleh pegawai petandingan. Beratur mengikut kategori sebelum ke gantri pelepasan. Bagi kategori 21km, terdapat hamir 400 pelari. Dilepaskan mengikut kategori. Saya mula melepasi garisan permulaan pada 6:41 pagi.

2. Laluan larian adalah seperti di gambar. Pelari bermula di Dataran Tanjung Emas terus ke kawasan bandar dan melintasi Jambatan Sultan Ismail seterusnya ke Jamabatan Kedua, melalui jalan Muar Bypass, masuk semula ke bandar , dan melalui 3 bulatan utama di bandar Muar, sebelum tamat di Dataran Tanjung Emas.

3. Cuaca pada awal perlumbaan adalah baik dan nyaman. Sedikit panas pabila melepasi jam 8;30 pagi.

4. Hanya 4 water station disediakan, dan 3sponge station. WS semua mempunyai air dan 2 daripanya menyediakan air sirap. Jarak antara satu sama lain dalam 5km adalah agak jauh. 

5. Kawalan trafik keseluruhannya adalah baik. Beberapa jalan utama ditutup separuh untuk memberi laluan kepada pelari. Polis, Rela, dan penguatkuasa Majlis Perbandaran Muar berjaya mengawal lalu lintas. Tiada sebarang hon dibunyikan sepanjang tempoh menunggu oleh pengguna trafik semasa pelari melintas. 

6. Masyarakat setempat turut memberikan sokongan kepada pelari-pelari. Laluan yang menarik melintasi kawasan utama memberikan suasana meriah kepada pelari.

7. Marshal dan medik dari semasa ke semasa meronda mengawai pelari. Sweeper van disediakan untuk mengangkut pelari yang terkebelakang, dan melepasi COT di jalan kritikal. 

8. Tamat diberikan topi (first come first served,for both 10km and 21km finishers). Medal hanya disediakan untuk top-10. Snack pack disediakan. Milo, air minuman, air soya dan taufufa disediakan. Dengan yuran MYR30, ia adalah berpatutan untuk jarak 21km. Mungkin dilain masa boleh dipertimbangkan untuk menyediakan medal penamat (hari ini, ada yang bertanya pasal medal. Seperti di awal pendaftaran, tiada medal disediakan untuk bukan placing ).

9. Prestasi saya? Tamat dengan 2:58. Riang ria. Terima kasih kepada rakan-rakan yang push untuk sampai bawah 3 jam. Tahniah kepada semua rakan pada hari ini.

10. Keseluruhannya, acara ini berpotensi untuk menjadi acara tahunan yang signifikan kepada Muar. Dengan laluan yang rata, melalui jambatan-jambatan ikonik, serta bandar Muar, pelari mempunyai peluang menikmati Muar seadanya. Muar juga sesuai untuk destinasi runcation, bercuti sambil makanthon, dan berlari.

11. Tahniah dan terima kasih kepada penganjur, peserta, penyokong dan semua atas acara ini. Beberapa penambahbaikan boleh dilakukan di masa hadapan bagi memastikan acara ini menarik dan bermakna.

No comments:

Post a Comment

Larian Antarabangsa Jambatan Sultan Mahmud 2019

Larian Antarabangsa Jambatan Sultan Mahmud (LAJSM) 14 September 2019 Dataran Batu Burok Kuala Terengganu 12 am 1️⃣  Seperti biasa, LAJSM ...