Monday 4 May 2015

Borneo International Marathon 2015 : My Special Number 30


Stadium Likas

3:00 am
3 Mei 2015

REPC

1. Hadir ke KK pada 1 Mei 2015. Sempat ber fun run di Taman Perdana, Tg. Aru. Best juga berlari di Taman ini pada malam hari.

2. REPC berjalan lancar dan cepat di Suria Sabah pada 2 Mei 2015. Seronok dapat berjumpa dengan rakan-rakan pelari. Terdapat beberapa booth menjual barangan keperluan larian, dan sebagainya. 

Race Day


3. Ini merupakan pernyertaan ketiga saya dalam BIM. BIM2015 lebih manis kerana ia adalah marathon ke-30. Mengetahui cutoff tahun ini dinaikkan ke 7hrs, maka saya boleh beriang riana seadanya sepanjang 42.195km (hasilnya 43.34km Garmin).

4. Seperti biasa, tiba di stadium beramah mesra dengan rakan pelari dan bergambar. Thn ini lebih ramai pelari utk kategori FM (begitu juga keseluruhan peserta bagi semua kategori).

5. Dilepaskan jam 3:00 am, laluan Seperti biasa membawa ke Bandar KK, seterusnya patah balik ke stadium Likas dan keluar ke Jalan Teluk Likas menghala ke UMS, pusing UMS dan keluar ke Jalan depan One Borneo sebelum u-turn di km30 di Kali ini di Jalan University Apartment, lebIH awal daripada laluan tahun lepas kerana jarak tambahan pusing fakulti perubatan UMS.

6. Terdapat 10WS. Tahun ini WS lebih baik, banyak ice, dan air mencukupi (walaupun Terdapat maklum balas bahawa WS bagi km2 terakhir dh kurang air bagi late runners). Spray juga ada, Dan Marshall berbasikal sesekali sekala mempelawa khidmat spray.

7. Cuaca tahun ini adalah panas, tapi Saya berpendapat tahun lepas lagi panas. Pengurusan trafik agak ok utk jalan Teluk Likas ke garisan penamat. Dua-Dua belah Jalan digunakan, takperlu melintas semula untuk ke simpang ke stadium dari Jalan sebelah.

8. Pengurusan garisan penamat lebih kemas, dengan barricade antara trek dan padang Dan ruangan supporters. Cuma timing pada arca penamat tiada. Pancuran air di 2 spot dapat melegakan kepanasan. Muzik di 2 bulatan ada awal2 pagi memberikan mood kepada pelari, terdapat juga cheerleaders serta drummers menyokong pelari.

9. Prestasi saya adalah 6:31. Lari Dan Jalan sepanjang Jalan. singgah Selfie bergambar, minum air kelapa, borak2, hi 5 pelari2 lain. 200meter terakhir dalam stadium amat mengujakan. Sorakan dan sokongan rakan2 di stadium memberi tenaga bagi menamatkan dengan FM30 dengan jayanya. Usai lintasi garisan penamat, dapatkan medal, air, pek finisher. Tahun ini tiada makanan (Seperti bihun) Seperti tahun lepas.

10. Lepak di stadium hingga selepas 8hrs race. Bergambar, saling tukar ucapan Tahniah Dan menikmati kegembiraan garisan penamat bersama rakan-rakan pelari. Seronok BIM kali dpt bertemu rakan2 baharu, lama serta mengetahui ada yg pertama kali dalam jarak masing2. Terima kasih semua.

11. Keseluruhannya BIM2015, pada hemat Saya adalah baik.Selesai episod 30. Jumpa di episod akan datang. Kerana marathon (dan larian) itu meriangkan. Tarikh untuk BIM 2016 adalah 1 Mei.

**Lebih gambar dlm album di fb


No comments:

Post a Comment

Larian Antarabangsa Jambatan Sultan Mahmud 2019

Larian Antarabangsa Jambatan Sultan Mahmud (LAJSM) 14 September 2019 Dataran Batu Burok Kuala Terengganu 12 am 1️⃣  Seperti biasa, LAJSM ...