Thursday 15 September 2016

Kota Kinabalu City International Marathon


Stadium Likas 
3:00 am
4 September 2016

1. Ini adalah edisi pertama KK City International Marathon (KKCIM). Bilangan penyertaan adalah tidak seramai Borneo International Marathon. Cuaca sepanjang marathon adalah baik dan tidak panas seperti biasa.

2. Dengan bilangan pelari FM beberapa ratus sahaja, suasana awal pagi di Stadium Likas agak sepi. Sesi warm up diadakan. Taklimat route diberikan.

3. Laluan KKCIM adalah mirip kepada laluan half marathon BIM. Bermula dari Stadium, menghala ke satu pusingan ke arah bandar KK, kemudian kembali ke stadium seterusnya sambung ke Jalan teluk Likas , dan U-turn sebelum sampai UMS. Buat 2 kali loops ini dan itulah route KKCIM.

4. WS di loop pertama cukup air. Kemudian ada pisang (walaupun mcm dh lebam). Sponge juga ada.
Namun air isotonik agak terhad (tapi di garisan penamat berbotol2 stock). WS di second loop terutamanya bagi yg akhir, air terhad, tiada cup. 
Terdapat independent support station memberikan sokongan kepada pelari dengan chilled coke, mineral dan sweeties.

5. Trafik di beberapa tempat adalah tidak memuaskan. Dengan kuasa tangan anda melintas lah dengan berhati-hati. Laluan Teluk Likas ditutup sepenuhnya beberapa km, kebetulan ada acara berbasikal juga.

6. Atmosfera pada pusingan pertama amatlah sepi. Keadaan sedikit meriah bila ramai telah u-turn pusingan kedua dan bergabung dengan pelari kategori half marathon .

7. Pacers disediakan. Walaupun beberapa ketika pacers berlari keseorangan. KM marker dia tidak consistent , kejap 10km, 17km , 800meter. Tu yang saya perasan.

Prestasi saya?

8. Bermula dengan ikut belon 5 jam sehingga km16. Kemudian ikut belon 5jam30min sehingga km32. Selepas itu saya hanya berjalan kaki memandangkan mood tiada (alasan). Belon 6jam meninggalkan saya di km36. Apalah dayaku nak kejar. Haha. Bermain mathematics, saya hanya walk walk walk hingga pintu masuk stadium . Mengetahui akan over distance , maka, terus lah saya catwalk seadanya.Kemudian barulah berlari di atas trek merah. Seperti BIM, penamat dalam stadium mengujakan.

9. Tamat dengan unofficial time 6:25. Segera bersua dengan rakan2 yg menunggu di garisan penamat. Tahniah dan terima kasih semua.

Lepas FL

10. Ambil kelayakan penamat, medal dan baju. Ada pisang, air teh tin oishin. Wah, 100plus berbotol2 stock kt situ. Tapi Kat WS punya lah susah nak jumpa.

11. Menikmati Milo van selepas lari adalah suatu nikmat. Mungkin tidak ramai yg perasan van Milo itu tersorok kedudukan di luar stadium.

Penutup

12. Penganjuran KKCIM tidaklah terlalu teruk. Mungkin kena lebih promosi dan tidak syok sendiri. Dengan yuran penyertaan yang agak tinggi ( I paid MYR120 for this), KKCIM seharusnya lebih berkualiti. Tiada wow factor. Tetapi penganjuran haruslah bersifat " International".

13. Penganjuran ini boleh diperbaiki di masa akan datang ( kalau ada lagi lah, dan penganjur bersedia ambil kritikan dan pandangan membina). Sijil sepatutnya ecert sudah. Backdrop poster sepatutnya tidak menggunakan Adidas KOTR (kot), seharusnya guna identity sendiri. Lepas itu ada logo IAAF. Hmm

14. Drama REPC harus KKCIM ambil teladan. Untuk pertama kali dalam sejarah penyertaan marathon saya REPC ala-ala kaunter klinik. Kelakar pun ada. Tapi itulah pengalaman kan. Senyum.

15. Maka, episode marathon saya yg ke-40 selesai di KKCIM. Pantas masa berlalu, 40 marathon dalam kurang 4 tahun. Lain marathon Lain pengalamannya. Lain orang lain motivasinya. Kerana larian harus dinikmati.

16. Penghargaan, tahniah dan terima kasih kepada semua rakan sepanjang saya berada di KK. Jumpa di lain masa.

No comments:

Post a Comment

Larian Antarabangsa Jambatan Sultan Mahmud 2019

Larian Antarabangsa Jambatan Sultan Mahmud (LAJSM) 14 September 2019 Dataran Batu Burok Kuala Terengganu 12 am 1️⃣  Seperti biasa, LAJSM ...