Thursday 15 September 2016

SP Half Marathon


10 September 2016
Dataran Zero Jam Besar
Sungai Petani

1. Edisi kali ini lebih besar dan meriah (kali terakhir saya ke SP half pada edisi pertama 2012). Kali ke-5, lebih 700 orang utk kategori half marathon dan lebih 2,500 utk keseluruhan.

2. Cuaca baik. Pelari dilepaskan pada 6:17 am. Elok lepas Subuh. Laluan adalah sama dengan tahun lepas. Melalui jalan SP - Tikam Batu , u - turn di Giant, seterusnya masuk ke kawasan kampung di km12. Laluan menarik di beberapa tempat, dengan sawah pagi di tepi laluan serta panorama Gunung Jerai di kejauhan.

3. WS disediakan setiap 5km. Air mencukupi (seperti dialami saya sepanjang acara), cuma jarak WS agak jauh. Medik juga bersedia di WS. 

4. Trafik di persimpangan utama adalah terkawal. Namun di beberapa jalan seperti berhampiran pasar, agak membahayakan.

5. Ruang penamat yg gah tepi jam besar sungguh mengujakan. Aturan selepas tamat tersusun. Medal, goodies bag (lengkap roti, gula-gula, air mineral), baju penamat dibahagikan dengan selesa. Ruang lapang di kawasan penamat. Van Milo juga disediakan. Oh Milo dari van sentiasa tidak mengecewakan.

6. Prestasi saya? Tamat dengan riang ria 2:28. Gembira. 

7. Pasca larian diisi dengan aktiviti bergambar kenangan bersama rakan2, memberi sokongan kepada pelari-pelari lain menamatkan larian dan seterusnya menyaksikan sesi penyampaian hadiah dan lucky draw.

8. Keseluruhannya, pada hemat saya, SP Half kali ini dianjurkan dengan baik, dengan beberapa penambahbaikan lain di masa hadapan seperti luggage drop, km marker yg lebih banyak dan trafik dikawal menyeluruh.

9. Tahniah dan terima kasih kepada semua. Moga bersua di edisi SP Half yg akan datang.

No comments:

Post a Comment

Larian Antarabangsa Jambatan Sultan Mahmud 2019

Larian Antarabangsa Jambatan Sultan Mahmud (LAJSM) 14 September 2019 Dataran Batu Burok Kuala Terengganu 12 am 1️⃣  Seperti biasa, LAJSM ...